A Zsidókhoz írt levél 9.fejezet.-2022.01.18.
A
Zsidókhoz írt levél 9.fejezet.
Az ótestamentomi szent sátor és áldozat nem tökéletes ábrázolata a Krisztus áldozati halála által való tökéletes megbékéltetésnek.
Annakokáért voltak ugyan az első szövetségnek is istentiszteletei rendtartásai,
mint szintén világi szenthelye.
Mert sátor
építtetett, az első, amelyben vala a gyertyatartó, meg az asztal és a kenyerek
felrakása; ezt nevezték szenthelynek.
A második
kárpiton túl pedig az a sátor, melyet neveztek szentek szentének,
Melyben
vala az arany füstölő oltár és a szövetség ládája beborítva minden felől
aranynyal, ebben a mannás aranykorsó és Áron kihajtott vesszeje meg a szövetség
táblái,
Fölötte
pedig a dicsőség kérubjai, beárnyékolva a fedelet, amikről most nem szükséges
külön szólani.
Ezek pedig
ekképen levén elrendezve; az első sátorba ugyan mindenkor bejárnak a papok az
istentisztelet elvégzésére,
A másodikba
azonban egy-egy évben egyszer csak maga a főpap, vérrel, melyet magáért és a
nép bűneiért áldoz.
Azt
jelentvén ki ezzel a Szent Lélek, hogy még nem nyilt meg a szentély útja,
fennállván még az első sátor.
Ami
példázat a jelenkori időre, mikor áldoznak oly ajándékokkal és áldozatokkal,
melyek nem képesek lelkiismeret szerint tökéletessé tenni a szolgálattevőt,
Csakis
ételekkel meg italokkal és különböző mosakodásokkal - melyek testi
rendszabályok - a megjobbulás idejéig kötelezők.
Krisztus
pedig megjelenvén, mint a jövendő javaknak főpapja, a nagyobb és tökéletesebb,
nem kézzel csinált, azaz nem e világból való sátoron keresztül,
És nem
bakok és tulkok vére által, hanem az ő tulajdon vére által ment be egyszer s
mindenkorra a szentélybe, örök váltságot szerezve.
Mert ha a
bakoknak és bikáknak a vére, meg a tehén hamva, a tisztátalanokra hintetvén,
megszentel a testnek tisztaságára:
Mennyivel
inkább Krisztusnak a vére, aki örökké való Lélek által önmagát áldozta fel
ártatlanul Istennek: megtisztítja a ti lelkiismereteteket a holt
cselekedetektől, hogy szolgáljatok az élő Istennek.
És ezért új
szövetségnek a közbenjárója ő, hogy meghalván az első szövetségbeli bűnök
váltságáért, a hivatottak elnyerjék az örökkévaló örökségnek ígéretét.
Mert ahol
végrendelet van, szükséges, hogy a végrendelkező halála bekövetkezzék.
Mivel a
végrendelet holtak után jogerős, különben pedig, ha él a végrendelkező, épen
nem érvényes.
Innét van,
hogy az első sem szenteltetett meg vér nélkül.
Mert mikor
Mózes a törvény szerint minden parancsolatot elmondott az egész népnek, vevén a
borjúknak és a bakoknak vérét, vízzel és vörös gyapjúval meg izsóppal együtt,
magát a könyvet is és az egész népet meghintette,
Mondván: Ez
azon szövetség vére, amelyet Isten számotokra rendelt.
Majd a
sátort is és az istentiszteletre való összes edényeket hasonlóképen meghintette
vérrel.
És csaknem
minden vérrel tisztíttatik meg a törvény szerint, és vérontás nélkül nincsen
bűnbocsánat.
Annakokáért
szükséges, hogy a mennyei dolgoknak ábrázolatai effélékkel tisztíttassanak meg,
magok a mennyei dolgok azonban ezeknél különb áldozatokkal.
Mert nem
kézzel csinált szentélybe, az igazinak csak másolatába ment be Krisztus, hanem
magába a mennybe, hogy most Isten színe előtt megjelenjék érettünk.
Nem is,
hogy sokszor adja magát áldozatul, mint ahogy a főpap évenként bemegy a
szentélybe idegen vérrel;
Mert
különben sokszor kellett volna szenvednie a világ teremtetése óta; így pedig
csak egyszer jelent meg az időknek végén, hogy áldozatával eltörölje a bűnt.
És miképen
elvégezett dolog, hogy az emberek egyszer meghaljanak, azután az ítélet:
Azonképen
Krisztus is egyszer megáldoztatván sokak bűneinek eltörlése végett, másodszor
bűn nélkül jelen meg azoknak, akik őt várják idvességökre.