Pál levele a Rómabeliekhez 9.fejezet.-2021.10.23.
Pál levele a Rómabeliekhez 9.fejezet.
A
zsidók hajdani kiválasztása és a pogányok mostani felvétetése csak az Isten szabados kegyelmének ténye.
Igazságot szólok Krisztusban, nem hazudok, lelkiismeretem velem együtt tesz
bizonyságot a Szent Lélek által,
Hogy nagy
az én szomorúságom és szüntelen való az én szívemnek fájdalma;
Mert
kívánnám, hogy én magam átok legyek, elszakasztva a Krisztustól az én
atyámfiaiért, akik rokonaim test szerint;
Akik
izráeliták, akiké a fiúság és a dicsőség és a szövetségek, meg a törvényadás és
az isteni tisztelet és az ígéretek;
Akiké az
atyák, és akik közül való test szerint a Krisztus, aki mindeneknek felette
örökké áldandó Isten. Ámen.
Nem lehet
pedig, hogy meghiúsult legyen az Isten beszéde. Mert nem mindnyájan izráeliták azok,
kik Izráeltől valók;
Sem nem
mindnyájan fiak, kik az Ábrahám magvából valók; hanem: Izsákban neveztetik
néked a te magod.
Azaz, nem a
testnek fiai az Isten fiai; hanem az ígéret fiait tekinti magul.
Mert
ígéretnek beszéde ez: Ez idő tájban eljövök, és Sárának fia lesz.
Nemcsak
pedig, hanem Rebeka is, ki egytől fogant méhében, Izsáktól a mi atyánktól:
Mert mikor
még meg sem születtek, sem semmi jót vagy gonoszt nem cselekedtek, hogy az
Istennek kiválasztás szerint való végzése megmaradjon, nem cselekedetekből,
hanem az elhívótól,
Megmondatott
néki, hogy: A nagyobbik szolgál a kisebbiknek.
Miképen meg
van írva: Jákóbot szerettem, Ézsaut pedig gyűlöltem.
Mit mondunk
tehát: Vajjon nem igazságtalanság-é ez az Istentől? Távol legyen!
Mert
Mózesnek ezt mondja: Könyörülök azon, akin könyörülök, és kegyelmezek annak,
akinek kegyelmezek.
Annakokáért
tehát nem azé, aki akarja, sem nem azé, aki fut, hanem a könyörülő Istené.
Mert azt
mondja az írás a Faraónak, hogy: Azért támasztottalak téged, hogy megmutassam
benned az én hatalmamat, és hogy hirdessék az én nevemet az egész földön.
Annakokáért
akin akar könyörül, akit pedig akar, megkeményít.
Mondod
azért nékem: Miért fedd hát engem? Hiszen az ő akaratának kicsoda áll ellene?
Sőt inkább
kicsoda vagy te óh ember, hogy versengsz az Istennel? Avagy mondja-é a
készítmény a készítőnek: Miért csináltál engem így?
Avagy
nincsen-é a fazekasnak hatalma az agyagon, hogy ugyanazon gyuradékból némely
edényt tisztességre, némelyt pedig becstelenségre csináljon?
Ha pedig az
Isten az ő haragját megmutatni és hatalmát megismertetni kívánván, nagy
békességes tűréssel elszenvedte a harag edényeit, melyek veszedelemre
készíttettek,
És hogy
megismertesse az ő dicsőségének gazdagságát az irgalom edényein, melyeket eleve
elkészített a dicsőségre, mit szólhatsz ellene?
Akikül el
is hívott minket nemcsak a zsidók, hanem a pogányok közül is,
Amint
Hóseásnál is mondja: Hívom a nem én népemet én népemnek; és a nem szerettet
szeretettnek.
És lészen,
hogy azon a helyen, ahol ez mondatott nékik: Ti nem vagytok az én népem, ott az
élő Isten fiainak fognak hívatni.
Ésaiás
pedig ezt kiáltja Izráel felől: Ha Izráel fiainak száma annyi volna is, mint a
tenger fövenye, a maradék tartatik meg.
Mert a
dolgot bevégezi és rövidre metszi igazságban; mivel rövidesen végez az Úr a
földön.
És amint
Ésaiás előre megmondotta: Ha a Seregeknek Ura nem hagyott volna nékünk magot,
olyanokká lettünk volna, mint Sodoma, és Gomorához volnánk hasonlók.
Mit mondunk
hát? Azt, hogy a pogányok, akik az igazságot nem követték, az igazságot
elnyerték, még pedig a hitből való igazságot;
Izráel
ellenben, mely az igazság törvényét követte, nem jutott el az igazság
törvényére.
Miért?
Azért, mert nem hitből keresték, hanem mintha a törvény cselekedeteiből volna.
Mert beleütköztek a beleütközés kövébe,
Amint meg
van írva: Ímé beleütközés kövét és megbotránkozás szikláját teszem Sionba; és
aki hisz benne, nem szégyenül meg.