A Zsidókhoz írt levél 7.fejezet.-2021.01.07.
A
Zsidókhoz írt levél 7.fejezet.
Krisztus
Melkisédek rendje szerint való főpap, nagyobb a lévitai papoknál.
Mert ez a Melkisédek Sálem királya, a felséges Isten papja, aki a
királyok leveréséből visszatérő Ábrahámmal találkozván, őt megáldotta,
Akinek
tizedet is adott Ábrahám mindenből: aki elsőben is magyarázat szerint igazság
királya, azután pedig Sálem királya is, azaz békesség királya,
Apa nélkül,
anya nélkül, nemzetség nélkül való; sem napjainak kezdete, sem életének vége
nincs, de hasonlóvá tétetvén az Isten Fiához, pap marad örökké.
Nézzétek
meg pedig, mily nagy ez, akinek a zsákmányból tizedet is adott Ábrahám, a
pátriárka;
És bár
azoknak, kik a Lévi fiai közül nyerik el a papságot, parancsolatjok van, hogy
törvény szerint tizedet szedjenek a néptől, azaz az ő atyafiaiktól, jóllehet ők
is az Ábrahám ágyékából származtak;
De az,
akinek nemzetsége nem azok közül való, tizedet vett Ábrahámtól, és az ígéretek
birtokosát megáldotta,
Pedig
minden ellenmondás nélkül való, hogy a nagyobb áldja meg a kisebbet.
És itt
halandó emberek szednek tizedet, ott ellenben az, aki bizonyság szerint él:
És hogy úgy
szóljak, Ábrahámnál fogva tized vétetett Lévitől is, a tizedszedőtől,
Mert ő még
az atyja ágyékában vala, amikor annak elébe ment Melkisédek.
Ha tehát a
lévitai papság által volna a tökéletesség (mert a nép ez alatt nyerte a
törvényt): mi szükség tovább is mondogatni, hogy más pap támadjon a Melkisédek
rendje szerint és ne az Áron rendje szerint?
Mert a
papság megváltozásával szükségképen megváltozik a törvény is.
Mert akiről
ezek mondatnak, az más nemzetségből származott, amelyből senki sem szolgált az
oltár körül;
Mert
nyilvánvaló, hogy a mi Urunk Júdából támadott, amely nemzetségre nézve semmit
sem szólott Mózes a papságról.
És még
inkább nyilvánvaló az, ha a Melkisédek hasonlatossága szerint áll elő más pap,
Aki nem
testi parancsolatnak törvénye szerint, hanem enyészhetetlen életnek ereje
szerint lett.
Mert ez a
bizonyságtétel: Te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint.
Mert az
előbbi parancsolat eltöröltetik, mivelhogy erőtelen és haszontalan,
Minthogy a
törvény semmiben sem szerzett tökéletességet; de beáll a jobb reménység, amely
által közeledünk az Istenhez.
És
amennyiben nem esküvés nélkül való, mert amazok esküvés nélkül lettek papokká,
De ez
esküvéssel, az által, aki azt mondá néki: Megesküdött az Úr, és nem bánja meg,
te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint:
Annyiban
jobb szövetségnek lett kezesévé Jézus.
És amazok
jóllehet többen lettek papokká, mert a halál miatt meg nem maradhattak:
De ennek,
minthogy örökké megmarad, változhatatlan a papsága.
Ennekokáért
ő mindenképen idvezítheti is azokat, akik ő általa járulnak Istenhez, mert
mindenha él, hogy esedezzék érettök.
Mert ilyen
főpap illet vala minket, szent, ártatlan, szeplőtelen, a bűnösöktől
elválasztott, és aki az egeknél magasságosabb lőn,
Akinek
nincs szüksége, mint a főpapoknak, hogy napról-napra előbb a saját bűneiért
vigyen áldozatot, azután a népéiért, mert ezt egyszer megcselekedte, maga-magát
megáldozván.
Mert a
törvény gyarló embereket rendel főpapokká, de a törvény után való esküvés
beszéde örök tökéletes Fiút.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése