Pál levele a Rómabeliekhez 2.fejezet.-2020.10.07.
Pál levele a Rómabeliekhez 2.fejezet.
Zsidók és pogányok egyaránt bűnösök.
Annakokáért menthetetlen vagy óh ember, bárki légy, aki ítélsz: mert amiben
mást megítélsz, önmagadat kárhoztatod; mivel ugyanazokat míveled te, aki
ítélsz.
Tudjuk
pedig, hogy az Istennek ítélete igazság szerint van azokon, akik ilyeneket
cselekesznek.
Vagy azt
gondolod, óh ember, aki megítéled azokat, akik ilyeneket cselekesznek, és te is
azokat cselekszed, hogy te elkerülöd az Istennek ítéletét?
Avagy
megveted az ő jóságának, elnézésének és hosszútűrésének gazdagságát, nem
tudván, hogy az Istennek jósága téged megtérésre indít?
De te a te
keménységed és meg nem tért szíved szerint gyűjtesz magadnak haragot a haragnak
és az Isten igaz ítélete kijelentésének napjára.
Aki
megfizet mindenkinek az ő cselekedetei szerint:
Azoknak,
akik a jó cselekedetben való állhatatossággal dicsőséget, tisztességet és
halhatatlanságot keresnek, örök élettel;
Azoknak
pedig, akik versengők és akik nem engednek az igazságnak, hanem engednek a
hamisságnak, búsulással és haraggal.
Nyomorúság
és ínség minden gonoszt cselekedő ember lelkének, zsidónak először meg
görögnek;
Dicsőség
pedig, tisztesség és békesség minden jót cselekedőnek, zsidónak először meg
görögnek:
Mert
nincsen Isten előtt személyválogatás.
Mert akik
törvény nélkül vétkeztek, törvény nélkül vesznek is el: és akik a törvény alatt
vétkeztek, törvény által ítéltetnek meg,
(Mert nem
azok igazak Isten előtt, akik a törvényt hallgatják, hanem azok fognak
megigazulni, akik a törvényt betöltik.
Mert mikor
a pogányok, akiknek törvényök nincsen, természettől a törvény dolgait
cselekszik, akkor ők, törvényök nem lévén, önmagoknak törvényök:
Mint akik
megmutatják, hogy a törvény cselekedete be van írva az ő szívökbe, egyetemben
bizonyságot tévén arról az ő lelkiismeretök és gondolataik, amelyek egymást
kölcsönösen vádolják vagy mentegetik.)
Azon a
napon, melyen az Isten megítéli az emberek titkait az én evangyéliomom szerint
a Jézus Krisztus által.
Ímé, te
zsidónak neveztetel, és a törvényre támaszkodol, és Istennel dicsekedel.
És ismered
az ő akaratát, és választást tudsz tenni azok között, amelyek különböznek
attól, mivelhogy a törvényből megtaníttattál;
És azt
hiszed magadról, hogy te a vakoknak vezetője, a sötétségben levőknek világossága,
A
balgatagok tanítója, a kiskorúak mestere vagy, bírván a törvényben az ismeret
és igazság formáját.
Aki azért
mást tanítasz, magadat nem tanítod-é? a ki azt hirdeted, hogy ne lopj, lopsz-é?
Aki azt
mondod, ne paráználkodjál, paráználkodol-é? a ki útálod a bálványokat,
szentségtörő vagy-é?
Ki a
törvényben dicsekszel, a törvénynek megrontása által az Istent gyalázod-é?
Mert az
Istennek neve miattatok káromoltatik a pogányok között, amint meg van írva.
Mert
használ ugyan a körülmetélkedés, ha a törvényt megtartod; de ha a törvényt
áthágod, a te körülmetélkedésed körülmetéletlenséggé lett.
Ha tehát a
körülmetéletlen pogány megtartja a törvénynek parancsolatait, az ő
körülmetéletlensége nem körülmetélkedésül tulajdoníttatik-é néki?
És a
természettől fogva körülmetéletlen ember, ha a törvényt megtartja, megítél
téged, aki a betű és körülmetélkedés mellett is a törvényeknek megrontója vagy.
Mert nem az
a zsidó, aki külsőképen az; sem nem az a körülmetélés, ami a testen külsőképen
van:
Hanem az a
zsidó, aki belsőképen az; és a szívnek lélekben, nem betű szerint való
körülmetélése az igazi körülmetélkedés; amelynek dícsérete nem emberektől,
hanem Istentől van.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése