Mai ige(biblia)-2020.10.10.
Sámuel II. könyve 17.fejezet.
Akhitófel ravasz tanácsa meghiúsul, ő maga szégyenletes véget ér.
Monda azért Akhitófel Absolonnak: Engedj kiválasztanom tizenkétezer embert, hogy
felkeljek, és üldözzem Dávidot ez éjjel.
És megtámadom
őt, míg fáradt és erőtlen kezű; megrettentem őt, és megfutamodik az egész nép,
mely vele van; és a királyt magát megölöm.
És
visszavezetem te hozzád az egész népet, mert az egésznek visszatérése attól a
férfiútól függ, akit te üldözöl; és akkor az egész nép békességben lesz.
Igen tetszék
e beszéd Absolonnak és Izráel minden véneinek.
És monda
Absolon: Hívják ide mégis az Arkeabeli Khúsait is, és hallgassuk meg, mit szól
ő is.
És mikor
megérkezék Khúsai Absolonhoz, monda néki Absolon ilyenképen: Akhitófel ilyen
tanácsot ád, megfogadjuk-é az ő szavát, vagy ne? Szólj hozzá.
Monda akkor
Khúsai Absolonnak: Nem jó tanács az, amelyet Akhitófel ez egyszer adott.
És monda
Khúsai: Tudod magad, hogy a te atyád és az ő emberei igen erős vitézek és igen
elkeseredett szívűek, mint a kölykeitől megfosztott medve a mezőn. Annakfelette
a te atyád igen hadakozó ember, ki nem alszik a néppel együtt.
Ilyenkor ő
valami barlangban lappang, vagy valami más helyen, és meglehet, hogy mindjárt
kezdetben elesvén némelyek közülök, valaki meghallja, és azt kezdi mondani:
Megveretett az Absolon népe.
És még az
erős vitéz is, kinek szíve olyan, mint az oroszlánnak szíve, igen megrémül;
mert az egész Izráel tudja, hogy a te atyád igen erős vitéz, és azok is, akik
vele vannak, erős vitézek.
Én azért azt
tanácsolom, hogy gyűjtsd magadhoz az egész Izráelt Dántól fogva mind Bersebáig,
oly számban, mint a tenger partján való föveny; és magad is menj el a hadba.
Akkor aztán
támadjuk meg őt azon a helyen, ahol található, és úgy lepjük meg őt, miként a
harmat a földre esik, hogy se közüle, se azok közül, akik vele vannak, egy se
maradjon meg.
Ha pedig
városba szaladna, mind az egész Izráel köteleket húzzon a város körül, és
vonjuk azt a patakba, hogy még csak egy kövecskét se találjanak ott.
És monda
Absolon és Izráelnek minden férfia: Jobb az Arkeabeli Khúsainak tanácsa az
Akhitófel tanácsánál. Az Úr parancsolta vala pedig, hogy az Akhitófel tanácsa
elvettessék, mely jó vala, hogy veszedelmet hozzon az Úr Absolonra.
Monda pedig
Khúsai Sádók és Abjátár papoknak: Ilyen s ilyen tanácsot adott Akhitófel
Absolonnak és Izráel véneinek; én pedig ilyen s ilyen tanácsot adtam.
Azért sietve
küldjetek el, és izenjétek meg Dávidnak ilyen szóval: Ne maradj ez éjjel a
pusztának mezején, hanem inkább menj át, hogy valamiképen el ne nyelettessék a
király és az egész nép, mely vele van.
Jonathán
pedig és Akhimás a Rógel forrásánál állanak vala, ahová méne egy leányzó, ki
megmondá ezeket nékik, és ők elmenvén, megmondák Dávid királynak, mert nem
akarják vala magokat megmutatni, bemenvén a városba.
Meglátá
mindazáltal őket egy szolga, és megmondá Absolonnak: Elmenének azért ők ketten
sietséggel, és menének egy ember házába Bahurim városában, kinek tornáczában
volt egy kút, és oda szállának alá.
Az asszony
pedig egy terítőt vőn és beteríté a kút száját, arra pedig darált árpát
hintett; és nem vevék észre.
Menének pedig
az Absolon szolgái az asszonyhoz a házba, és mondának: Hol van Akhimás és
Jonathán? Felele nékik az asszony: Általgázolának a patakon. És keresék őket,
de mivel nem találták, visszatérének Jeruzsálembe.
Mikor pedig
elmentek, kijövének a kútból, és elmenvén, megmondák ezeket Dávid királynak, és
mondának Dávidnak: Keljetek fel és menjetek által gyorsan a vizen; mert ilyen
tanácsot adott ti ellenetek Akhitófel.
Felkele azért
Dávid és mind a vele való nép, és általkelének a Jordánon, míg megvirrada; egy
sem hiányzék, aki által nem ment volna a Jordánon.
Látván pedig
Akhitófel, hogy az ő tanácsát nem hajtották végre: megnyergelé szamarát, és
felkelvén elméne házához, az ő városába; és elrendezvén háznépének dolgát,
megfojtá magát, és meghala; és eltemetteték az ő atyjának sírjába.
És midőn
Dávid Mahanáimba érkezett, átkele Absolon a Jordánon, ő és Izráelnek férfiai
mindnyájan ő vele.
És Amasát
tevé Absolon fővezérré a sereg felett Joáb helyett. Amasa pedig egy férfi fia
vala, akinek a neve az Izráelita Jithra vala, aki beméne Abigailhoz, a Náhás
leányához, ki Sérujának, a Joáb anyjának nővére vala.
És tábort
jára Izráel és Absolon a Gileád földén.
Lőn pedig,
hogy mikor Dávid Mahanáimba jutott, ímé Sóbi, az Ammoniták városából, Rabbából
való Náhásnak fia, és a Ló-Debár városból való Ammielnek fia, Mákir, és a
Gileád tartományában, Rógelimban lakozó Barzillai.
Ágyneműt,
medenczéket és cserépedényeket, búzát, árpát, lisztet, pergelt búzát, babot,
lencsét, pergelt árpát,
Mézet, vajat,
juhot, ünősajtokat hozának Dávidnak és az ő vele való népnek eleségül. Mert azt
gondolják vala magokban: A nép éhes, fáradt és eltikkadt a pusztában.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése