Pál I. levele a Korinthusbeliekhez 15.fejezet.-2020.11.05.
Pál I. levele a Korinthusbeliekhez
15.fejezet.
A
halottak feltámadásáról.
Eszetekbe juttatom továbbá, atyámfiai, az evangyéliomot, melyet hirdettem
néktek, melyet be is vettetek, melyben állotok is,
Amely által
üdvözültök is, ha megtartjátok, aminémű beszéddel hirdettem néktek, hacsak nem
hiába lettetek hívőkké.
Mert azt
adtam előtökbe főképen, amit én is úgy vettem, hogy a Krisztus meghalt a mi
bűneinkért az írások szerint;
És hogy
eltemettetett; és hogy feltámadott a harmadik napon az írások szerint; És hogy
megjelent Kéfásnak; azután a tizenkettőnek;
Azután
megjelent több mint ötszáz atyafinak egyszerre, kik közül a legtöbben mind máig
élnek, némelyek azonban el is aludtak;
Azután
megjelent Jakabnak; azután mind az apostoloknak;
Legutólszor
pedig mindenek között, mint egy idétlennek, nékem is megjelent.
Mert én
vagyok a legkisebb az apostolok között, ki nem vagyok méltó, hogy apostolnak
neveztessem, mert háborgattam az Istennek anyaszentegyházát.
De Isten
kegyelme által vagyok, ami vagyok; és az ő hozzám való kegyelme nem lőn
hiábavaló; sőt többet munkálkodtam, mint azok mindnyájan de nem én, hanem az
Istennek velem való kegyelme.
Akár én
azért, akár azok, így prédikálunk, és így lettetek ti hívőkké.
Ha azért
Krisztusról hirdettetik, hogy a halottak közül feltámadott, mimódon mondják
némelyek ti köztetek, hogy nincsen halottak feltámadása?
Mert ha
nincsen halottak feltámadása, akkor Krisztus sem támadott fel.
Ha pedig
Krisztus fel nem támadott, akkor hiábavaló a mi prédikálásunk, de hiábavaló a
ti hitetek is.
Sőt az
Isten hamis bizonyságtevőinek is találtatunk, mivelhogy az Isten felől
bizonyságot tettünk, hogy feltámasztotta a Krisztust; akit nem támasztott fel,
ha csakugyan nem támadnak fel a halottak.
Mert ha a
halottak fel nem támadnak, a Krisztus sem támadott fel.
Ha pedig a
Krisztus fel nem támadott, hiábavaló a ti hitetek; még bűneitekben vagytok.
Akik a
Krisztusban elaludtak, azok is elvesztek tehát.
Ha csak
ebben az életben reménykedünk a Krisztusban, minden embernél nyomorultabbak
vagyunk.
Ámde Krisztus
feltámadott a halottak közül, zsengéjök lőn azoknak, kik elaludtak.
Miután
ugyanis ember által van a halál, szintén ember által van a halottak feltámadása
is.
Mert
amiképen Ádámban mindnyájan meghalnak, azonképen a Krisztusban is mindnyájan
megeleveníttetnek.
Mindenki
pedig a maga rendje szerint. Első zsenge a Krisztus; azután akik a Krisztuséi,
az ő eljövetelekor.
Aztán a
vég, mikor átadja az országot az Istennek és Atyának; amikor eltöröl minden
birodalmat és minden hatalmat és erőt.
Mert addig
kell néki uralkodnia, mígnem ellenségeit mind lábai alá veti.
Mint utolsó
ellenség töröltetik el a halál.
Mert
mindent az ő lábai alá vetett. Mikor pedig azt mondja, hogy minden alája van
vetve, nyilvánvaló, hogy azon kívül, aki neki mindent alávetett.
Mikor pedig
minden alája vettetett, akkor maga a Fiú is alávettetik annak, aki neki mindent
alávetett, hogy az Isten legyen minden mindenben.
Különben
mit cselekesznek azok, akik a halottakért keresztelkednek meg, a halottak
teljességgel nem támadnak fel? Miért is keresztelkednek meg a halottakért?
Mi is miért
veszélyeztetjük magunkat minden pillanatban?
Naponként
halál révén állok. A veletek való dicsekedésre mondom, mely van nékem a
Krisztus Jézusban a mi Urunkban.
Ha csak
emberi módon viaskodtam Efézusban a fenevadakkal, mi a hasznom abból, ha a
halottak fel nem támadnak? Együnk és igyunk, holnap úgyis meghalunk!
Ne
tévelyegjetek. Jó erkölcsöt megrontanak gonosz társaságok.
Serkenjetek
fel igazán és ne vétkezzetek; mert némelyek nem ismerik Istent; megszégyenítéstekre
mondom.
De
mondhatná valaki: Mi módon támadnak fel a halottak? és minémű testtel jönnek
ki?
Balgatag!
amit te vetsz, nem elevenedik meg, hanemha megrothadánd.
És abban,
amit elvetsz, nem azt a testet veted el, amely majd kikél, hanem puszta magot,
talán búzáét, vagy más egyébét.
Az Isten
pedig testet ád annak, amint akarta, és pedig mindenféle magnak az ő saját
testét.
Nem minden
test azon egy test, hanem más az embereknek teste, más a barmoknak teste, más a
halaké, más a madaraké.
És vannak
mennyei testek és földi testek; de más a mennyeiek dicsősége, más a földieké.
Más a
napnak dicsősége és más a holdnak dicsősége és más a csillagok dicsősége; mert
csillag a csillagtól különbözik dicsőségre nézve.
Épenígy a
halottak feltámadása is. Elvettetik romlandóságban, feltámasztatik
romolhatatlanságban;
Elvettetik
gyalázatosságban, feltámasztatik dicsőségben; elvettetik erőtelenségben,
feltámasztatik erőben.
Elvettetik
érzéki test, feltámasztatik lelki test. Van érzéki test, és van lelki test is.
Így is van
megírva: Lőn az első ember, Ádám, élő lélekké; az utolsó Ádám megelevenítő
szellemmé.
De nem a
lelki az első, hanem az érzéki, azután a lelki.
Az első
ember földből való, földi; a második ember, az Úr, mennyből való.
Amilyen ama
földi, olyanok a földiek is; és amilyen ama mennyei, olyanok a mennyeiek is.
És amiképen
hordtuk a földinek ábrázatját, hordani fogjuk a mennyeinek ábrázatját is.
Azt pedig
állítom atyámfiai, hogy test és vér nem örökölheti Isten országát, sem a
romlandóság nem örökli a romolhatatlanságot.
Ímé titkot
mondok néktek. Mindnyájan ugyan nem aluszunk el, de mindnyájan elváltozunk.
Nagy
hirtelen, egy szempillantásban, az utolsó trombitaszóra; mert trombita fog
szólni, és a halottak feltámadnak romolhatatlanságban, és mi elváltozunk.
Mert
szükség, hogy ez a romlandó test romolhatatlanságot öltsön magára, és e halandó
test halhatatlanságot öltsön magára.
Mikor pedig
ez a romlandó test romolhatatlanságba öltözik, és e halandó halhatatlanságba
öltözik, akkor beteljesül amaz ige, mely meg vagyon írva: Elnyeletett a halál
diadalra.
Halál! hol
a te fullánkod? Pokol! hol a te diadalmad?
A halál
fullánkja pedig a bűn; a bűn ereje pedig a törvény.
De hála az
Istennek, aki a diadalmat adja nékünk a mi Urunk Jézus Krisztus által.
Azért
szerelmes atyámfiai erősen álljatok, mozdíthatatlanul, buzgólkodván az Úrnak
dolgában mindenkor, tudván, hogy a ti munkátok nem hiábavaló az Úrban.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése